وقتی مایکل جکسون سراغ یک تهیه کننده رو از کوئینسی جونز گرفت ، کوئینسی گفت : کوئینسی جونز ! چرا که نه !
اونها تو فیلم ویز ( جادوگر ) با هم رو چند تا آهنگ کار کرده بودند اما اونقدری که باید قابل توجه نبود.
مایکل بعد از پنج سال از مواتان رکوردز جدا شده بود و حالا با اپیک قرار داد بسته بود و می خواست به هر قیمتی یک کار متفاوت و بزرگ درست کنه .
اون قصد داشت تا یک مایکل جکسون جدید ، بزرگ شده ، س ...ک....س..... ی و جذاب از خودش ارائه بده .
پس چه عنوانی بهتر از "
تا حد کافی نگرفتی ، دست برندار "
کوئینسی جونز که سال ها تو موسیقی جاز فعالیت کرده بود مایکل رو به سمت یک سبک پاپ / فانک لس آنجلسی سوق داد و اون رو برای این کار آماده کرد !
کوئینسی نوازنده های حرفه ای رو برای باس لوئیس جانسون و جان رابینسون برای درامز قطعه ریتم که درنظر گرفته بود به خدمت گرفت .
جونز یک کار خیلی دقیق و کلی رو برای مایکل انجام داد و بعد سعی کرد صدای کودکانه و شخصی مایکل رو ازش بگیره و با صدای شهوانی از مایکل جایگزین کنه ،
با ترفند های ووکال مایکل مثل صدای سک سکه ، ناله ، جیغ و صداهای شهوانی که بعدا جزوی از امضای مایکل تو آهنگ هاش شدن .
سبکی که واقعا دیسکو نبود و یک فانک سفت و سخت هم نبود ! سبکی مخلوط از المان های پاپ !
مایکل این آهنگ رو نوشت و جونز تهیه اش کرد ! ( برخلاف اکثر آهنگ ها که توسط کوئینسی جونز و راد تمپرتون نوشته شدند )
مایکل برای نوشتن این آهنگ از روش بیتل ها استفاده کرد . اون ملودی رو شناور بر روی کانالی از ریتم شروع کرد و اون رو با هجا و سیلاب های نامفهوم و بی معنی توسعه داد .
مهره اصلی ملودی رو این کلمه ها سوار شده : lovely ، fever ، power ، happen و همین طور تا آخر .
هجای اول این کلمه ها با نت "ر دیز" شروع می شن و هجای دوم کلمات نت " لا " پایین هستند . فاصله بین این دو نت هم از تریتون تشکیل شده .
( مقاله در مورد تریتون
en.wikipedia.org/wiki/Tritone
درکش یکم سخته ! )
همین قدر بدونید که این کار تو این اهنگ صدای عجیب و ناشناسی رو برای گوش تفهیم می کنه در عین حال صدایی سازگار روی نت !
آهنگ بر این ادعا استواره که از آکورد های اروپایی استفاده نکرده و تنها بر روی دو آکورد لا ماژور و سی 7 قرار داره . (یا همون A و B7 امریکایی خودمون ! تو ارسال بعدیم آکوردهای آهنگ مشخص شده )
اکورد ها کمی الگوی شرقی دارن و این حالت تو آهنگ “Wanna Be Startin’ Something” به اشراک گذاشته شده .
مایکل تمام حس سرخوشی و میلش به شهرت رو سعی کرده با استفاده از صدای زیرش در قالب یک پد به شکل چند ساز به نمایش در بیاره و در واقع از فاصله صداهای زیرش به جای ساز استفاده کنه.
صدای بمی هم که لابلای صدای زیر استفاده می کنه احتمالا شکننده ی این مرزه تا گوش شنونده از صداهای زیر منحرف بشه و دوباره به صدای زیر برگرده تا احساس بیشتری به مخاطبش ارائه کنه و از خستگی مفرط جلوگیری کنه ...
شاید این آهنگ یک الگوی خوب و کامل از آینده هنری مایکل به عنوان اولین تک آهنگ از اولین آلبوم شخصیش باشه .
این آهنگ اولین ویدئو تکی مایکل رو هم شامل می شه !
تکرار شدن ترجیحات آهنگ به طور مکرر و استفاده از بک ووکال ها . که چند سال بعد تو آلبوم دنجورس خودش رو به صورت تکرار مکرر های فوق العاده سبک نیو جرک سوئینگ نشون می ده .
و عوض شدن تم ترانه یک اعلام جنگ با دنیای موسیقی و خداحافظی با جکسون هاست !
به نظر من مایکل تو تکرار ترجیحات این آهنگ مثل آهنگ های بعدیش موفق نیست چون گاهی گوش رو آزار می ده و تکرار ها با چندبار شندین تکرای می شن ! شاید به خاطر یکنواختی استفاده از صدای زیر باشه ، اما به عنوان ابداع کننده این کار فوق العاده ست و قفل مشکل هاش هم فقط با کلید تو دست های مایکل در آهنگ های بعدیش باز شد !
تو این آهنگ مایکل داره سعی می کنه از گروه جکسون ها جدا بشه و تا حد زیادی موفق شده ...
این آهنگ نشونه کاملی از آزادی مایکل برای انتخابه !
تو اون دوره مایکل برای خلق به هر کاری دست می زنه ...
استفاده از قطعه های یخ تو بک گراند ویدئو و تلفیق چند مایکل در ویدئو ...
اما همچنان استایل بدن استایلی از مایکل گروه جکسون هاست .
مایکل جکسون مسیر تازه ای رو تو این آهنگ شروع کرد . اما این مسیر باز هم تغییر کرد !
از نظر من میکس سازها تو این آهنگ فوق العاده هستند چون تقریبا صدای همه ساز ها کاملا شنیده می شه .
شاید این آهنگ از نظر موسیقی برای شما یکم حالت ایستا و یکنواخت داشته باشه اما درون پر از صدا ها و نت ها و تلفیق هاست ! برای مثال صدای بلز به زیبایی استفاده شده ! در مورد باس آهنگ هم که دیگه حرفی نیست ... !
اما زمان نزدیک به 6 دقیقه آهنگ با توجه به تکرار های پی در پی شاید ایده آل نباشه و باعث خستگی از این آهنگ بشه !
به هر حال گرچه از نظر من این بهترین آهنگ آلبوم نیست اما خیلی از کارشناس ها این آهنگ رو آهنگ برتر آلبوم می دونن .
آهنگ های زیادی از این آهنگ نمونه برداری کردن که من این لیست رو گیر آوردم :
Jazzy Jay – “Def Jam”
Public Enemy – “Can’t Do Nuttin’ For Ya Man”
Double Trouble & Rebel MC – “Just Keep Rockin’ (Remix)”
Slick Rick – “Impress The Kid”
Mase ft Jay-Z, 112 and Lil’ Cease – “Cheat On You”
Beyoncé – “Black Culture”
People Under the Stairs – “Tuxedo Rap” (the sample is pitch-shifted way down, cool)